Linux'ta Basit Bash Komutlarına Giriş

Merhaba arkadaşlar, Linux'un komut dili olan bash dan bahsetmek ve bazı basit kodlar hakkında bilgi vermek istiyorum. Bash'in ne olduğuna kısaca değinecek olursak Kullanıcı ve donanım arasında köprü kuran bir arayüz olarak düşünebiliriz fakat günümüzde bash gelişmiş haliyle sadece bu kadarını yapmaz aynı zamanda bir geliştirme ve çalışma ortamı da sağlar.

Bash'in ne olduğu hakkında sanırım bu kadarını bilmeniz en azından şimdilik sizin için yeterli olacaktır. Bundan sonrasında basit bash komutlarına değineceğim. Bunu yaparken tabii ki benim en çok kullandığım kodlardan başlayarak devam edeceğim bunun için maalesef bir hiyerarşi belirlemedim, çünkü önemli olan hangi komutların sıklıkla kullanıldığıdır.
Şimdi komutlara giriş yapabiliriz.

1- man : man pages ingilizce klavuz sayfaları anlamına geliyor burada man da sizlere sistemdeki bir komut bir program hakkında klavuzluk yapacak kullanım şekli şu şekilde;

man KOMUT_ADI yada PROGRAM_ADI

örnek vermek gerekirse, sistemimde kurulu olan programlardan bir olan youtbe-dl hakkında klavuza ihtiyaç duyuorsam;

man youtube-dl

Aldığım çıktı şu şekilde;

Evet youtube-dl hakkında bildiklerini bizimle paylaştığı için teşekkür ediyoruz :) Aşağıdaki satırda da belirttiği gibi h tuşuna basarak daha detaylı bir yardım alabiliriz yada çıkış yapmak istiyorsak q ya basmamız yeterli olacaktır.

İyi ama ben programın yada aracın adı herneyse bir türlü hatırlayamadım ki bu işi yaptırabileyim diyorsanız korkmanıza gerek yok Hemen imdadınıza yetişecek başka bir kodum daha var;

2- apropos : apropos size anahtar kelimeler vasıtasıyla programınızın adını cismini hatırlatmk için var yada en azından ben bunun için kullanıyorum. Dikkat etmeniz gereken tek şey ise doğru kelimeye en yakın olan kelimeyi birlikte kullanmak. Çünkü apropos ne kadar ilgili yada içinde bu kelimeyle alakalı veri varsa hepsini ekrana dökecektir.
Şu şekilde kullanılır;

apropos KELİME

örneğin ben şöyle bir komut verdim ve içerisinde sh geçen grup varsa hepsini listeledi;

apropos sh



Evet oldukça uzun bir liste ve dahası da var bunun için aradığınız kelime öbeğine en yakın kelime yada harf grubunu girmeniz istediğinize ulaşmanız açısından daha iyi olacaktır.

Peki bu kadar komuttan hangisi sizin aradığınız komut? Bunu öğrenmenin yolu ise;

3- whatis komutundan geçiyor. apropos ile öğrendiğimiz yada ekranda görüğümüz ismi aynen yazmamız gerekli dikkat ederseniz bazıları _ ile ayrılmışken bazıları - ile ayrılmış bunları olduğu gibi kullanmak gerekir.

örneğin;

whatis _flushlbf

 çıktısı şu şekilde;

_flushlbf (3)        - interfaces to stdio FILE structure

Anlayacağınız burada whatis komutu gidip komutun açıklamalarını sizlere sunuyor.

4- whereis adında anlaşılacağı gibi whereis komutu bir uygulamanın nerede olduğuyla ilişkin bilgi verir. Daha doğrusu programın ne kadar dosya yada klasörü varsa hepsinin adresini size gösterir

<örneğin Ben VLC ile ilgili bir komut verdim;

whereis vlc

çıktısı şu şekilde;

vlc: /usr/bin/vlc /usr/lib/vlc /usr/bin/X11/vlc /usr/share/vlc /usr/share/man/man1/vlc.1.gz

Evet bu yazının fazla sıkıcı olmaması ve bir yazı dizisi şeklinde gitmesini isteiğimden dolayı şimdilik burada kesiyorum, eğer linux ile yeni tamışan biri iseniz ve hatta yazıyı buraya kadar okuduysanız %90 öylesiniz, komutları sizlerde tekrar edin korkmayın, herhangi bir negatif durumla karşılaşmazsınız. Diğer bir yazıda görüşmek üzere.....

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Program Kurma, Kaldırma Gibi Temel Linux Komutları

Zorin OS tecrübem!..

Linux üzerinde Şapkalı Harf Nasıl yazılır?